Thursday, December 30, 2010
kalau xtau, sila tanya..(dengan sopan)
Salam,
Tersebutlah kisah,, tak seberapa lama sangat, kira-kira 3 minggu lalu.. ada customer mengorder sehelai shawl berharga RM8.. si peniaga (saya) mem"book" kan shawl tersebut..
Setelah membook, saya menyimpankan itu shawl beberapa hari sebelum itu customer membuat bayaran.. makanya~ setelah bayaran dibuat si peniaga mempost lah barang menggunakan post laju... lalu beliau (si peniaga) meng"updatekan" no tracking di laman sosialnya~~~
Grengggg.. (bunyik gitar latar belakang).. nak dijadikkan cerita.. si peniaga pun jatuh sakit 2,3 hari selepas membuat pengeposan.. (sakit xde kne mengena dengan pegi post barang ye..).
Demam, muntah2, gastrik.. terlantarlah si peniaga 2,3 hari,, ponteng kerja dan tiada update melainkan yang menyatakan kegeringannya..
ps: Cristmas dinner memakan ikan berharga hampir ratusan.. sia-sia dimuntah kan.. rugi sungguh.. begitu juga dengan "creeme bulee" yg teramat lazat.. hanya mampu dijamah 2,3 sudu saje.. membazir!
Selepas si peniaga baik dari sakitnya, beliau cepat2 dengan excited mangambil stock baru.. banyak lah stock baru yang dapat.. tiba dirumah,, terdapatlah satu panggilan telefon,, lalu si peniaga mengangkat...
Berbunyi begini.. "!@#%&*(()__)(*&%$#PENIPU@#%^&&&%$$#@REPOT POLIS@#$%^&*&^%TAK GUNA#$&**&%%#MENIAGA KENA JUJUR!!!4$%^^435^&&&%#$#_DAN AYAT2 YANG TAK ENAK DIDENGAR_%^&*^$f*%&*%.."
Peniaga dah nak nanges..bila letak telefon, sambung pula dengan mesej berbaur ugutan.. note: si peniaga memang xangkat call semasa proses kegeringan,, tetapi,, mesej dihantar tetap berbalas..
2 hari berlalu,, shawl tersebut masih belum tiba.. si peniaga tolong meng"check kan di website.. katanya parcel di kajang.. oleh kerana itu jumaat malam, post laju xkerja,, hari isnin berikutnya,, si peniaga pun call post laju..
"Cik, parcel tersebut di Pos Laju Semenyih..semasa kita hantar, tiada org dirumah," kata Cik yang menjawab telefon..
Si peniaga pun mesej lah alamat lengkap n no telefon pos semenyih ke customer tersebut sebagai rasa tanggungjawabnya.. tiada balasan.
Keesokan hari.. 2 lagi mesej berbaur makian diterima dari emak customer.. (apelah malang nasib peniaga ni ha..).. peniaga membalas mesej.."salam, saya telah hantar alamat lengkap n no fon pejabat pos kepada anak puan. Pos laju dah hantar ke alamat puan pada 21hb,, katanya,, xde org di rumah.."
Balasan diterima dari emak customer..."LIES!!! @#%^*())(*&%$$#@@MENYUSAHKAN ORANG>>%#@!&&*!!!!!!"
Akhirnya pada tanggal 30 Dis, customer meng"call" si peniaga menanyakan parcelnya.. katanya beliaw di poslaju tp parcelnya xde.. memang xkan lah..yang ko pegi tanye post ekspress kenapa.. itu poslaju..adus..
So, penutupnya,, parcel tu dah dipos pada 20hb, 21hb abg posmen anta, xde org kat umah.. sila lah amek barang di pejabat post.. kalau xtau sila tanya..(dengan sopan)
Kesimpulan:
1) Biasanya pos laju hanya ambil masa 1 hari untuk smpai.
2) Sila check lokasi parcel anda melalui website pos laju
3) Jangan tuduh org sembarangan
4) Sila jaga tatasusila jika bercakap.
Kes selesai.
Labels:
butikpinkku
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Salam,
Tersebutlah kisah,, tak seberapa lama sangat, kira-kira 3 minggu lalu.. ada customer mengorder sehelai shawl berharga RM8.. si peniaga (saya) mem"book" kan shawl tersebut..
Setelah membook, saya menyimpankan itu shawl beberapa hari sebelum itu customer membuat bayaran.. makanya~ setelah bayaran dibuat si peniaga mempost lah barang menggunakan post laju... lalu beliau (si peniaga) meng"updatekan" no tracking di laman sosialnya~~~
Grengggg.. (bunyik gitar latar belakang).. nak dijadikkan cerita.. si peniaga pun jatuh sakit 2,3 hari selepas membuat pengeposan.. (sakit xde kne mengena dengan pegi post barang ye..).
Demam, muntah2, gastrik.. terlantarlah si peniaga 2,3 hari,, ponteng kerja dan tiada update melainkan yang menyatakan kegeringannya..
ps: Cristmas dinner memakan ikan berharga hampir ratusan.. sia-sia dimuntah kan.. rugi sungguh.. begitu juga dengan "creeme bulee" yg teramat lazat.. hanya mampu dijamah 2,3 sudu saje.. membazir!
Selepas si peniaga baik dari sakitnya, beliau cepat2 dengan excited mangambil stock baru.. banyak lah stock baru yang dapat.. tiba dirumah,, terdapatlah satu panggilan telefon,, lalu si peniaga mengangkat...
Berbunyi begini.. "!@#%&*(()__)(*&%$#PENIPU@#%^&&&%$$#@REPOT POLIS@#$%^&*&^%TAK GUNA#$&**&%%#MENIAGA KENA JUJUR!!!4$%^^435^&&&%#$#_DAN AYAT2 YANG TAK ENAK DIDENGAR_%^&*^$f*%&*%.."
Peniaga dah nak nanges..bila letak telefon, sambung pula dengan mesej berbaur ugutan.. note: si peniaga memang xangkat call semasa proses kegeringan,, tetapi,, mesej dihantar tetap berbalas..
2 hari berlalu,, shawl tersebut masih belum tiba.. si peniaga tolong meng"check kan di website.. katanya parcel di kajang.. oleh kerana itu jumaat malam, post laju xkerja,, hari isnin berikutnya,, si peniaga pun call post laju..
"Cik, parcel tersebut di Pos Laju Semenyih..semasa kita hantar, tiada org dirumah," kata Cik yang menjawab telefon..
Si peniaga pun mesej lah alamat lengkap n no telefon pos semenyih ke customer tersebut sebagai rasa tanggungjawabnya.. tiada balasan.
Keesokan hari.. 2 lagi mesej berbaur makian diterima dari emak customer.. (apelah malang nasib peniaga ni ha..).. peniaga membalas mesej.."salam, saya telah hantar alamat lengkap n no fon pejabat pos kepada anak puan. Pos laju dah hantar ke alamat puan pada 21hb,, katanya,, xde org di rumah.."
Balasan diterima dari emak customer..."LIES!!! @#%^*())(*&%$$#@@MENYUSAHKAN ORANG>>%#@!&&*!!!!!!"
Akhirnya pada tanggal 30 Dis, customer meng"call" si peniaga menanyakan parcelnya.. katanya beliaw di poslaju tp parcelnya xde.. memang xkan lah..yang ko pegi tanye post ekspress kenapa.. itu poslaju..adus..
So, penutupnya,, parcel tu dah dipos pada 20hb, 21hb abg posmen anta, xde org kat umah.. sila lah amek barang di pejabat post.. kalau xtau sila tanya..(dengan sopan)
Kesimpulan:
1) Biasanya pos laju hanya ambil masa 1 hari untuk smpai.
2) Sila check lokasi parcel anda melalui website pos laju
3) Jangan tuduh org sembarangan
4) Sila jaga tatasusila jika bercakap.
Kes selesai.
3 comments:
- Mama Vie said...
-
kekadang ada jugak manusia yang tak nak faham apa masalah kite.. sebab tulah tinbul kes2 cam ni.. sabo je lah...
- January 15, 2011 at 4:01 PM
- farapink said...
-
haah... biase la kan... terima je lah seadanya.. ape mau buat~
- April 7, 2011 at 2:27 AM
- Anonymous said...
-
adat berniaga...cuma mcm2 ragam customer...
- October 17, 2012 at 1:20 PM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
kekadang ada jugak manusia yang tak nak faham apa masalah kite.. sebab tulah tinbul kes2 cam ni.. sabo je lah...
haah... biase la kan... terima je lah seadanya.. ape mau buat~
adat berniaga...cuma mcm2 ragam customer...
Post a Comment